Alla inlägg under maj 2011

Av Carina Andersson - 17 maj 2011 21:40

Här nedan kan ni se, en del, de fina bilderna som Lasse fotat i helgen!!

Tack så jättemycket Lasse o Maria! Alla fyra är så söta! Lite roligt att se från vänster till höger.........Exci´s ögon, Eski´s ögon, Bettans ögon.......o så kommer Wilma´s sleepy eays;)) Jag filmade ju en liten snutt med min mobil när de leker alla fyra, får se om jag kan fixa till nåt med den o lägga upp, antingen här eller på hemsidan. 

I dag har jag bara jobbat halvdag då vi skulle ha ATP möte. Varit en helt ok dag, annars fast huvudvärk.......

Jag åkte ut till stallet o red ut med Anna o Britta. Amy höllt på att skita ner sig av skräck idag....... Hon stod uppbunden i stallgången, sadlad o klar då jag upptäckte en massa flugor på o omkring henne......Okey, fram med flugsprayen, tänkte jag. Men när jag kommer med flaskan har antagligen Amy "slumrat" till för när hon ser den, strax innan jag ska spraya, så kastar hon sig framåt med uppbindningarna spända som fiolsträngar.......Jisses  Kan ju säga att det höööörs en del när 550 kg häst börjar steppa på stengolv!!


Carina



Lördagens BIR o BIM vinnande valpar - syskonen Sunnantorp!!

 


Pappa Eski o matte Maria - i BIS finalen som blev en finfin 3:e placering!


 

Vita underbara vovvar!
Från vänster; 
Exci, Eski, Bettan o Wilma

    


Av Carina Andersson - 16 maj 2011 22:25

Efter ha varit borta över en helg så tvivlar nog ingen över att det finns MASSOR att göra MEN det brukar också vara så, att när det finns mycket att göra, så blir man trött av bara tanken på att göra nåt åt det.........

IDAG var en sådan dag i KOMBINATION av migrän 

Alltså har jag inte gjort en skit utan tagit huvudvärkstabletter o vilat mig. Bortsett från huvudvärken inte så dåligt i sig o att ingen annan har gjort nåt åt det som SKULLE gjorts..........Men det kommer en annan dag i morrn!

Däremot körde jag ut till stallet o väl där hade jag en häst som blev jätteglad då jag kom!!!! Det räckte att jag sa; Hej Amy, så gnäggade hon glatt flera gånger 

JÄTTEROLIGT att få ett sådant härligt bemötande!!! Jag mockade o pysslade om Amy, som var överkelig o sen red jag o Bitte ut en skrittrunda med hästarna. Skönt!  


Carina 

Av Carina Andersson - 15 maj 2011 18:24

Alltså en spännande helg att se fram emot! Jag var ledig i fredags o jag passade på att bada de hundar som skulle följa med denna gången, Wilma o Betty.
Bosse slutade till lunch denna dag o anslöt lagom till att packa ut alla saker till bilen.

På vägen upp till Småland fick vi "ratta" in sportradion där de refererade hockeymatchen mellan Sverige o Tjeckoslovakien. Jag var väl inte helt imponerad över detta och framför allt inte då tjeckien gör 0-1 MEN SEN!!

Vad SPÄNNANDE det blev!!!! Hoppas verkligen att det går vägen i finalen!!!   


Vi skulle campera ihop med Maria o Lasse som äger Betty´s pappa, Eski och de,
i sin tur hade med sig Betty´s helbror, Exci. Stugan vi bodde i var jättetrevlig och låg väldigt mysigt i en skogsglänta med nära avstånd till utställningsplatsen!  
Det var jätteroligt att se Eski igen, en MYCKET fin, välbygd hane med ett SUPER temperament!!!
Det var precis lika roligt att se Betty´s bror, Exci! En mini kopia på pappa Eski!!

( denna helgen har man verkligen fått hålla tungan rätt i mun)
Hundarna har haft såååå himla roligt o lekt som bara den! Önskar verkligen att alla syskonen kunde träffas oftare! Det är lite synd att det blir så "utspritt" över landet men förhoppningsvis så kommer Betty att minnas denna helgen tillsammans med sin pappa o sin bror i minnet!! Snyft, att tiden går så fort  


På lördagen blev Betty BIM och därmed slagen av sin brorsa!
Grattis Exci till BIR:et samt till en mycket fin BIS 1 Valp placering! 


Wilma fick "nöja" sig med ett Very Good denna dagen medan Eski "promenerade" hem BIR:et, BIS 3 Placering denna dagen!! Grattis Maria o Lasse till denna fina seger!!!!

Trevlig utställningsdag och ett underbart väder! 


Väl tillbaka till stugan slappade vi allesammans en bra stund för att sen åka in till Nybro och promenera med hundarna. Kvällen avrundades med jättegod mat och vin för att senare titta på schlagerfestivalen. Som jag säkert nämnt tidigare; Ens levnadssätt med hund samt häst utökar bekantskapskretsen otroligt mycket och det är SÅ himla roligt att träffa/lära känna så många, trevliga människor med samma intresse!!!!


Söndagen inleddes som lördagen........Betty fick "stryk" i dag med, av brorsan:) 

Men herregud, väl förunnat honom, välvisad av Maria samt att det är helt ok att bli "slagen" av familjen!   

Två BIM med bra kritik över två dagar är inte fy skam!!! 

Wilma hedrades med ett Exellent idag och en andra placering i Juniorklassen! Inga CK delades ut. 

Eski blev, även idag, BIR samt BIS 3:a!! GRATTIS!! 

TÄNK om Bettan bara brås en bråkdel av sin pappa........Vad hon kommer att vinna då!!!!


Sammanfattningsvis en MYCKET trevlig helg! Vi vill passa på att tacka Maria o Lasse för erbjudandet med att "åka" fritt fall med er 
Det gör vi GÄRNA fler gånger  


Carina

P.s Mycket fina bilder kommer efterhand!

Av Carina Andersson - 12 maj 2011 23:24

Vad jag LÄNGTAT till denna kvällen!! Nu är jag nämligen ledig i 4 dagar!!!

I dag har jag dock haft en bra dag på jobb, ja, även i största allmänhet får man väl säga. Jobbade bara halvdag då jag skulle på det sista utbildningstillfället på en kurs jag gått. 

På kvällen åkte jag ut till stallet o red ut med Anna o Britta. Vi red en härlig runda och hästarna fick sträcka ut ordentligt genom att galopperas på en raksträcka på ca 300 - 400 meter!!! Skithäftigt!


Carina

P.s Tråknissar!!!

Av Carina Andersson - 11 maj 2011 22:20

Jättebra träningspass! Önskar verkligen att man kunde ha en "mini" Carina som skulle sitta på ens axel, VARENDA gång man red , för att på så sätt få tips o råd!!

ALLT blir sååååå mycket LÄTTARE och hästen mer medgörlig när Carina tränar en!! Hon är en sann inspirationskälla!!!!!


Tidigare idag försökte jag att hitta mig ett par sköna skor men utan att lyckas......Hoppas att jag har bättre tur i morgon!


Carina

P.s Nu tjatar jag.......Men ni får gärna glädja mig genom att KOMMENTERA!!!!!;;)

Av Carina Andersson - 10 maj 2011 22:06

I dag skulle jag följa med en vårdtagare till ett sjukhus i en annan stad. Transporten utfördes av sjukresor och när vi blev hämtade meddelande chauffören att vi skulle till en annan by för att hämta en annan person, för att SEN lämna den personen i sitt hem, i en ANNAN by.........Vårdtagaren som jag ledsagade hade en bokad tid på sjukhuset, alltså en tid att passa! Snacka om orosmoment för en gammal människa som sedan barnsben blivit itutade att PASSA tider!!!!

Chauffören var inte MINDRE stressad........Vi fick veta att oftast har de inte mer än en viss tid att ta sig, från ställe A till ställe B och med den tiden i minnet, så behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det inte går ihop.......

MEN jag kan lova att chauffören i alla fall, FÖRSÖKTE hinna med..........Ett tag undrade både jag o vårdtagaren om vi inte hade förflyttats till en biljakt i bästa Hollywood stil!!!!! Det var bara det att vi inte satt i en vräkig sportbil utan satt inpackade i en sjukresebil, alá sardinburk........ 

Väl framkomna, en minut innan, bokad tid, så hade jag några väldigt sugande känslor i maggropen o ett tag trodde jag att jag skulle   

Inte trodde jag att man kunde bli sjuk av att åka SJUKresor??????


Carina

Av Carina Andersson - 9 maj 2011 22:07

Njae, riktigt så illa är det väl inte men det var lite roligt, dock;) I eftermiddags så tog jag nämligen ut Wilma o Bettan på en härlig promenad. Inte så långt hemmifrån passerar vi en hage med hästar. Hästarna, nyfikna som de kan vara, blir väldigt intresserade av oss, där vi kommer gående och travar fram emot oss. Bettan som sett hela förloppet ( både för ögon samt för sin inre syn) raggar upp sig, ända från svansrot till öronspetsar o ställer sig i "stridspose" mot hästarna o storskäller!!;;;))

O det är här som rubriken kommer in; Hon HAR sett hästar tidigare men som hon, uppenbarligen, glömt!

Jag fick diskutera lite med henne o sagt åt henne att sitta o vara tyst. Vilket hon gjorde. Då blev det godis o klappar. SEN kunde hon titta i lugn o ro. Wilma var väl mindre intresserad av att bara stå där o tyckte att sådant strunt inte var nåt att bry sig på........Suck, sa hennes ögon o uttryck, väldigt tydligt. Då vi gick därifrån så kom nästa roliga grej; Betty när hon skakar på sig, precis som för att tala om, att det där var väl ingetting;;)) Åh, de är för härliga!!

Jag har jobbat halvdag idag för att sen vara på utbildning/förfriskning av HLR. Lärorikt! Killen, brandmannen som höllt i utbildningen var också något att vila ögonen på;;) Snudd på D kupa under tröjan............VAD??? TITTA måste man ju få göra!!!;;)

Efteråt åkte jag o inhandlade lite utställningsoutfit. Roligt att själv kunna se lite prydlig ut! Om inget annat så för helhetsintrycket!

På kvällen åkte jag ut till stallet och red en superhärlig kvällstur med Anna o Britta!! Nu är det HÄRLIGT att ha häst!!! Annat var det i vintras, -27 grader.......


Kaffet till bloggandet är slut o ärligt talat.....även jag, så nu är det natti!


Carina

Av Carina Andersson - 8 maj 2011 21:51

I dag var det tävlingsdax med Amy! Var ute i stallet i god tid o fick gjort vid boxen och sen var det Amy´s tur. Borstade minutiöst noga o knoppade manen.

Pållarna ser så sportiga ut när de blir knoppade! Vi var, totalt tre stycken från stallet som skulle tävla idag men på två olika ställen. Roligt med allt prat och förberedelser innan! På med släpet på bilen o lastade in alla saker o sen bar det iväg. 

Väl framkomna så upptäcker vi att Saharas öken har flyttat sig till Eslöv;;;((

Jisses, som det blåste o grusen yrde omkring........ Så mycket för att man stod o borstade minutiöst!!! Tack o lov för att framridningen var i ridhus!!!
Tittade på andra kompisar o deras hästar när de tävlade o lika roligt när man kommer till hästtävlingar som hundutställningar när man träffar "kändisar" o snackar inom sitt intresse område!!! Man peppar varandra o engagerar sig!

Amy fick en bra framridning. Jobbade igenom henne, efter bästa förmåga och stretchade kontra red fram. Vi skulle starta sist o inne på banan känner jag att jag har hästen "framför" mig och hon är mellan hjälperna! Hon känns verkligen som hon är med mig. Visst ett par missar fick vi men min känsla, genomgående, var som beskrivningen ovan o jag var jättenöjd när jag hade ridit färdigt! 

Nu varade inte den glädjen så länge...........I fem minuter ca, eller vad det tog för Bosse att hämta protokollet o meddelade resultatet.........60,7%  

Min första tanke var att Bosse måste tagit fel protokoll!! Men icke;;((

Visst, det ÄR en bedömningssport men det är JÄKLIGT TRIST att få ett sådant nedslående resultat då ens känsla av ritten har varit nåt HELT annat!!! 

I morgon är det JAG som kollar in nya tävlingar! Duktiga Amy ska ut o tävla snart igen! HÄRLIG häst!!!! Som för övrigt var väldigt nöjd att komma hem i sin rena box, ompysslad och trygg i sin blåsfria box!!


Väl hemma så blev det en snabb kopp kaffe o satte igång en maskin tvätt. Efter det gick jag o Bosse ut med Wilma, Betty, Millie o Kellie på en härlig kvällstur!

Nu är man duschad och ganska så sliten efter denna helgen, som så många andra, har gått allt för FORT!!!


Carina

Ovido - Quiz & Flashcards