Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Carina Andersson - 1 februari 2013 21:21

Förra veckan när Wilma var hos veterinären för pass samt vaccinering så togs det ett blodprov på henne. Detta skickades sedan till Tyskland för analys och idag, äntligen, kom svaret!! Hennes DNA visade att hon inte är bärare av MDR1! MDR står för Multi Drug Recistence och vissa hundar, har en defekt på denna gen som gör att de kan bli sjuka, eller rent av dö, av vissa läkemedel.
Det testades också på DM- Degenerative Myelopathy som är en neurologisk sjukdom, kallas också med andra ord för sk. Schäfervinglighet. Det är troligen en ärftlig ryggmärgssjukdom som påverkar rörelserna och kontrollen över bakkroppen. Wilma är frisk och således icke bärare av denna mutation!!! Flash, hanen som vi tänker para Wilma med, är också fri på sina resultat, så med andra ord blir deras avkomma inte bärare av DM!!!
Nu väntar vi bara på löpet;))))) Jag tror det är på närstående för en " mammigare" hund får man leta efter!!!!

Vad som varit mindre roligt idag är att jag haft migrän;((( Jag som i min naiva tro, kunde inbilla mig, att jag kanske skulle kunna vara befriad från denna huvudvärk i och med medicineringen av Betablockerare. Jag har de senaste veckorna, sen jag började med tabletterna, inte haft någon migrän men så igår hade jag en konstig huvudvärk på vänstersidan men som sedan gick över till höger och gav de, så välkända symptomen på lika välkända, migränen;(((
Nu är jag ledig, vilket är så underbart skönt, för då behöver jag inte oroa/spänna mig över, rädslan att inte kunna jobba! Bryter du benet är du hemma "lagligt" men tyvärr gäller inte samma premisser för migrän, som är minst lika smärtfyllt!!

Carina

Presentation


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!!!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Väderprognos

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards